Klimaatgezonde tuinen voor Merelbeke

Op 29 april 2021, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

De klimaatuitdaging is groter en dringender dan ooit. Maar samen kunnen we het tij nog keren. Ruim 10% van de grondoppervlakte in Merelbeke zijn private tuinen. Door het opwaarderen van het private groen kan elke tuinbezitter de vooropgezette doelstellingen van ons klimaatadaptatieplan (2018-2030) helpen realiseren. Door je tuin, voortuin of terras als een stukje natuur in te richten en klimaatbestendiger te maken draagt je inderdaad bij aan een beter woon-en leefklimaat in onze gemeente. De provincie Oost-Vlaanderen heeft daaromtrent 20 tips voor een klimaatgezonde tuin ontwikkeld in een hapklare formule. Met wat creativiteit en verbeelding kan de succesvolle gemeentelijke bomenactie in de komende jaren nog sterker uitgebouwd worden in een integraal sensibiliseringsproject met als motto ‘klimaatgezonde tuinen voor Merelbeke’.

N-VA-fractieleider Rik De Vis deed daarom de volgende voorstellen:

- Het uitbrengen van een themanummer van het gemeentelijk infomagazine met de “20 tips voor een klimaatgezonde tuin”.
- Gebruik maken van het gepersonaliseerd advies van een provinciale tuincoach. Reeds 19 van de 60 Oost-Vlaamse gemeenten hebben hierop beroep gedaan.
- De opdracht geven aan onze gemeentelijk dienst overschrijdend klimaatteam om een sensibiliserende tuinwedstrijd uit te bouwen met eventueel een info-avond.

De bevoegde schepen toonde zich bereid om op de suggesties in te gaan