N-VA-motie tegen windturbine goedgekeurd

Op 26 mei 2020, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

De NV Engie Electrabel heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor de bouw en exploitatie van een windturbine te Gent, Ottergemsesteenweg-Zuid 801. Er is een openbaar onderzoek van 30 april 2020 tot en met 29 mei 2020. Omwille van de geluidshinder, de slagschaduw, de kwalijke gevolgen voor de fauna en onvoldoende draagvlak legde N-VA Merelbeke op de gemeenteraad van 26/05/2020 een motie tegen de bouw van de windturbine ter stemming. De motie werd aanvaard. Enkel de partij Groen onthield zich bij de stemming.

Verouderde wetgeving

Bij de inplanting van windturbines dient het klimaatbeleid, de leefbaarheid van de buurt en de zorg voor de natuur hand in hand te gaan. Of dit hier het geval is, is op zijn minst twijfelachtig.

De studies over de impact van slagschaduw en geluidshinder zijn millimeterwerk en zitten opvallend net onder de wettelijk toelaatbare grens. Bovendien zijn ze gebaseerd op een wettelijk kader dat ongeveer 10 jaar oud is en – in tegenstelling tot in andere landen – niet mee geëvolueerd is met de steeds hogere windturbines.

Te dicht bij woongebied, vogelasiel en Liedermeerspark

De windturbine komt op nauwelijks 250 meter van sommige huizen. Het is nochtans bewezen dat een afstand van minder dan 1,5 kilometer ernstige gezondheidsproblemen kan teweegbrengen. De grootste last is voor Merelbeke-Flora, Gentbrugge en Ledeberg, een gebied met meer dan 20.000 inwoners, waarvan zich een groot deel ongezond dicht bij deze windturbine bevindt.

De inwoners hebben schrik voor geluidshinder, slagschaduw en kwalijke gevolgen voor fauna, zoals vogels en vleermuizen.  De windturbine komt op amper 300 meter van het Opvangcentrum voor vogels en wilde dieren (VOC) in Merelbeke.

Het Liedermeerspark, een natuurpark dat als succesvolle buffer werd aangelegd tussen Gent-Zuid en het dichtbevolkte Merelbeke-Flora, zal overschaduwd worden door een mastodont-windturbine van 180 meter hoog.

Onvoldoende draagvlak

Reeds meer dan 1.500 mensen hebben een bezwaarschrift ingediend. Het draagvlak bij de bevolking is zo goed als onbestaande. Ook bij de meeste Merelbeekse, politieke partijen is de weerstand tegen de bouw van de windturbine groot. Het schepencollege formuleerde op het college van 25 mei een bezwaar in tegen de plannen.

De N-VA-motie tegen de bouw van winturbine kon dan ook op een ruime meerderheid rekenen. De partij Groen sloot zich niet niet aan bij de meerderheid en onthield zich bij de stemming.