Conflict tussen de jagers en de recreatie

Op 27 januari 2021, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Heel wat gezinnen gaan wandelen en fietsen in de buitengebieden van onze gemeente. Zeker in deze coronatijden hebben onze openruimtegebieden met natuur, bos en water een sterke aantrekkingskracht. Deze buitengebieden maken soms deel uit van jachtgebieden en dit veroorzaakt in het jachteizoen ook wel eens spanningen tussen de jagers en de recreanten. Vele wandelaars, joggers en fietsers zijn bezorgd om de veiligheid.

Op de vraag van N-VA-raadlsid Rik De Vis naar het resultaat van het vorig jaar beloofde overleg van het college  met de jagers gaf de bevoegde schepen toe dat er geen vordering was gemaakt. De schepen verwees daarbij naar personeelsproblemen door afwezigheid van een ambtenaar op de dienst. De burgermeester was door de politie op de hoogte gebracht van een recentelijk  jagersconflict. Ook hij beloofde het overleg nieuw leven in te blazen. Rik De Vis wees nogmaals op het veiligheidsaspect voor de wandelaars en recreanten in onze buitengebieden zoals de Scheldevallei, het Gentbos en de Makkegembossen.