Bebossing voormalige stortplaatsen

Op 26 maart 2021, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

In opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir gaan OVAM en Agentschap Natuur & Bos (ANB) na welke voormalige stortplaatsen potentieel in aanmerking komen voor een nieuwe groene bestemming. In totaal zijn er 147 gemeenten die 256 voormalige stortplaatsen hebben die bebost kunnen worden, goed voor 485 ha extra bos. Voor Merelbeke zou het om 3,5 ha gaan (locaties in eigendom van de gemeente). Al deze lokale besturen krijgen nu het aanbod om op kosten van OVAM een oriënterend bodemonderzoek te laten uitvoeren en kunnen daar bovenop een subsidie krijgen voor het bebossen zelf. Er werd daartoe een handige veldapplicatie ontwikkeld en uiteraard is een praktijktoets en validatie van de werkdatabank noodzakelijk om na te gaan welke mogelijkheden het terrein concreet biedt. Ook stortplaatsen die niet in eigendom zijn van de gemeente komen in aanmerking voor bebossing. De concrete informatie omtrent het project en de theoretische potentiële locaties werden aan de Merelbeekse milieudienst overgemaakt.

N-VA –fractieleider Rik De Vis vroeg aan het bestuur om in te stappen in het OVAM -project ‘stortplaatsen en bebossing/natuurontwikkeling’.