Gemeente Merelbeke niet aangesloten op rioolinventaris

Op 27 mei 2021, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) maakt een rioolinventaris op waaruit de rioleringsgraad en de zuiveringsgraad van de lokale besturen blijkt. 90% van de gemeenten sloot zich nog aan bij de rioolinventaris van de Vlaamse Milieumaatschappij. De gemeente Merelbeke is één van de 30 gemeenten op de 300 Vlaamse gemeenten die nog niet aangesloten zijn.  In Oost-Vlaanderen gaat het om de stad Ronse en de gemeenten Merelbeke, Lievegem en Haaltert. Alle nog niet aangesloten gemeenten werden recent door de Vlaamse Milieumaatschappij gecontacteerd.  De rioolinventaris geeft in de toekomst voor elke gemeente een overzicht van waar riolering ligt, waar niet en waar dus nog werk aan de winkel is. De Pano-reportage over riolering vorig jaar bracht aan het licht dat dit zeker nuttig is. Dankzij dit overzicht kan de rioolbeheerder (kosten-)efficiënter werken inplannen. Positief dus voor de gemeentefinanciën en voor het milieu. De rioolinventaris moet tegen eind 2021 vervolledigd zijn, zo bevestigde de Vlaamse minister van milieu Zuhal Demir (N-VA). Gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) interpelleerde het schepencollege hiervoor op de gemeenteraad van 25 mei 2021.  Schepen Pascal Rousseau (CD&V) gaf toe dat het gemeentebestuur dit uit het oog verloren was en dat de aansluiting op de rioolinventaris op de volgende gemeenteraad ter goedkeuring zou worden voorgelegd.